Technologie

Techniki znakowania gadżetów reklamowych

metody znakowania gadżetów reklamowych

Znakowanie gadżetów reklamowych to proces, dzięki któremu na ich powierzchni zostaje umieszczone logo firmy, jej nazwa lub dowolna grafika albo tekst, wskazany przez Klienta. Przebieg tego procesu różni się jednak w zależności od wybranej techniki znakowania. Poznajmy najpopularniejsze z nich.

Znakowanie gadżetów reklamowych tampodrukiem

Tampodruk to jedna z najczęściej stosowanych technik drukarskich. Doskonale sprawdza się przy znakowaniu gadżetów reklamowych o różnych kształtach i rozmiarach, a także wykonanych z różnych materiałów. Można ją stosować na metal, plastik, szkło, papier, drewno czy gumę. Nie ma przeciwwskazań, aby w metodzie tej stosować nadruk kolorowy. Trzeba jednak  wiedzieć, że przy niektórych metalowych przedmiotach może wystąpić problem z adhezją farby. W metodzie tampodruku, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje się elastyczny tampon, który działa na zasadzie pieczątki. Wystarczy odcisnąć go na przedmiocie, aby otrzymać zaprojektowany wzór.

Grawerowanie laserem na gadżetach reklamowych

Grawerowanie laserem to metoda, w której do wypalenia projektu na przedmiocie wykorzystuje się wiązkę światła laserowego. Znajduje ona zastosowanie w przypadku przedmiotów z drewna, metalu lub szkła. Występują w niej jednak ograniczenia co do kolorów. Mimo to, technika ta zapewnia wierne odwzorowanie projektu i jego dobrą trwałość.

Termotransfer i sublimacja - znakowanie gadżetów reklamowych na gorąco

Termotransfer jest techniką znakowania gadżetów reklamowych, która polega na termicznym wgrzaniu w przedmiot uprzednio przygotowanej folii, na której nadrukowany jest projekt. Metoda ta sprawdza się w przypadku wielu rodzajów materiału, zapewniając perfekcyjną jakość nadruku.

Sublimacja to technika, która znajduje zastosowanie przy znakowaniu tekstyliów ze sztucznych, niepowleczonych tkanin. Pierwszym krokiem jest wydrukowanie projektu na odpowiednio przystosowanym do tego nośniku. Wydruk ten wymaga jednak użycia specjalnych tuszy sublimacyjnych. Drugim etapem jest umieszczenie nośnika na przedmiocie, przy użyciu gorącej prasy. Dzięki temu tusze z konsystencji stałej przechodzą w konsystencję gazową, wnikając w pory materiału, a po przestudzeniu następuje zamknięcie por i powrót gazu do postaci stałej. Sublimacja zapewnia znakowanie, które jest odporne na zadrapania, a także nie ulega zniszczeniu podczas prania i pod wpływem czynników chemicznych.

Sitodruk - popularna metoda znakowania gadżetów reklamowych

Sitodruk, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na wykorzystaniu sita lub inaczej siatki materiałowej, którą naciąga się na ramę sitodrukową. Siatka powleczona jest światłoczułą emulsją, która reaguje pod wpływem promieni UV. Nadruk następuje poprzez umieszczenie projektu na siatce i wtłaczanie farby drukarskiej na produkt, właśnie przez wspomnianą siatkę. Sitodruk może być stosowany jedynie na powierzchniach płaskich, ale nie ma ograniczeń co do ich wielkości ani co do barw użytych w nadruku. W ten sposób znakowane mogą być zarówno artykuły tekstylne, jak i drewniane, plastikowe, metalowe lub szklane. Sitodruk to jedna z najpopularniejszych metod nadruku na gadżetach reklamowych, w szczególności często stosuje się ją do znakowania odzieży reklamowej, np koszulek.

Tłoczenie na gadżetach reklamowych

Tłoczenie pozwala na uzyskanie doskonałego znakowania na artykułach skórzanych, choć nie wszystkich. Ta metoda znakowania gadżetów reklamowych bywa też przydatna przy artykułach skóropodobnych, artykułach z papieru, tektury lub PU. Jej ograniczeniem jest niemożność wytłaczania kolorowych wzorów, choć czasem stosuje się tłoczenie z jednoczesnym wgrzewaniem folii kolorowej lub metalicznej (hot stamping). Projekt nanoszony jest przy użyciu specjalnej matrycy, mającej postać metalowej płytki.

Doming

Doming to technika, w której tradycyjny wydruk cyfrowy wzbogacany jest wierzchnią warstwą przeźroczystej żywicy. Spełnia ona kilka funkcji. Po pierwsze, zapewnia głębsze i wyraźniejsze kolory, dzięki czemu projekt uzyskuje trójwymiarowość. Po drugie zaś, stanowi zabezpieczenie dla nadruku przed różnymi czynnikami mechanicznymi lub chemicznymi.

Druk UV na gadżetach reklamowych

Nadruk UV to metoda, w której promienie UV wykorzystywane są do utwardzania farb. Może być praktykowana na różnego rodzaju podłożach, a jej najważniejszymi zaletami jest możliwość nadruku w pełnym kolorze, doskonała intensywność kolorów, a także dobre krycie i adhezja.